Hvis du er økonomisk bevidst og har hænderne skruet rigtigt på, er der rigtig mange penge at spare ved selv at ordne små og store byggeprojekter. Det giver dog lidt ekstra udfordringer, for når du selv ordner byggeprojekter, så skal du også selv stå for indkøb af byggematerialer.
Normalt indkøber en håndværker altid selv byggematerialer, når du hyrer dem til en opgave. Den service mister du dog, når du selv vil udføre arbejdet. Omvendt kan dette også være en fordel, for du har større kontrol over indkøb af materialer – og som privatperson har du også mulighed for at købe byggematerialer ganske billigt.
Flere og flere privatpersoner vælger at søge online, når de skal købe byggematerialer, og der faktisk mange gode grund til.
Gå direkte til afsnittet om:
Lavere priser
Én af fordelene ved at købe byggematerialer online er at priserne ganske enkelt er lavere. Et eksempel er vinduer hvor prisen holdes nede af høj konkurrence, da der er mange dygtige producenter i Danmark. Samtidig har disse producenter også lavere omkostninger ved at forhandle deres vinduer online, hvilket også afspejles i priserne.
Det er vigtigt at være prisbevidst, når du køber byggematerialer. Du kan hurtigt ende med at investere mange penge, så det kan gøre en stor forskel, hvis du ubevidst betaler overpris, fordi du handler i en fysisk butik.
Mulighed for prissammenligning
I teorien kan du sagtens sammenligne priser i et byggemarked eller andre fysiske butikker, men realiteten er ofte en anden. Når vi handler i fysiske butikker, har vi ofte en tendens til bare at handle det første og bedste sted, og derfor får vi sjældent de bedste priser.
Når du handler online, kan du have flere sider åbne på én gang. De betyder, at du kan sammenligne priser hos flere forskellige forhandlere uden problemer. Det er nemt og ikke mindst hurtigt.
Denne mulighed for nem prissammenligning er især en fordel, når du skal sammenligne priser på mere komplekse produkter. Det er for eksempel nemt at overskue prisforskelle på brædder i en bestemt længde, mens produkter med flere specifikationer kan være vanskelige.
Levering til døren
Når du køber byggematerialer online, får du dem leveret direkte til døren. Det sparer dig for meget besvær, da det kan være vanskeligt selv at transportere byggematerialer hjem. I mange tilfælde kan leveringen endda være gratis. Dette er blot en ekstra service, som mange online forhandlere yder til deres kunder.
Det er især risikabelt selv at stå for transporten, hvis der er tale om skrøbelige materialer. Hvis noget går i stykker, kan du ikke få din penge tilbage, og der er ingen reklamation. Det er ikke tilfældet, hvis andre leverer varerne for dig. Her bærer andre ansvaret, hvis der sker skader under transporten.
I forbindelse med din bestilling vil du ofte få et leveringstidspunkt. På den måde ved du også, hvornår du kan se frem til at komme i gang med dit næste byggeprojekt.
Tid til at finde informationer
Du har god tid, når du handler online, og derfor har du også mulighed for at lave research og finde alle de nødvendige informationer.
I en fysisk butik, vil du ofte opleve, at der opstår spørgsmål i forbindelse med købsprocessen. Du har mulighed for at spørge en ansat, men der er ingen garanti for, at den ansatte har tilstrækkelig viden på det specifikke område.
Når du handler online, har du adgang til uendeligt mange ressourcer. For det første har mange webshops gode produktbeskrivelser, guides og lignende, men derudover findes der også ressourcer i form af håndværksportaler og lignende.
Kort sagt – sørg for at bruge hele internettet, når du handler online. Forhandleren har med garanti masser af informationer, men du kan lære meget ved også at kigge på resten af internettet. Hvis du er god til engelsk, kan du også vælge at kigge på engelske sider, hvilket mangedobler de tilgængelige informationer.
Stadig mulighed for kundeservice
Én af de primære grunde til at mange foretrækker fysiske butikker, er at der er mulighed for at få kundeservice. Den nyeste tendens på webshops er dog netop at imødekomme dette behov, og derfor har mange webshops efterhånden tilføjet en chatfunktion.
I mange tilfælde har du mulighed for at skrive direkte til en ansat hos webshoppen, når du handler online. På den måde kan du få svar på eventuelle spørgsmål, så du stadig får en god kundeservice, selvom du handler hjemmefra.
Du skal ikke være bange for at bede om hjælp, når du handler online. Hvis de ikke har en chatfunktion, kan du også vælge at ringe til dem eller eventuelt skrive en mail. Det kan især være en god idé at skrive en mail, hvis dit spørgsmål er omfattende. På den måde er du mere sikker på at få et fyldestgørende svar.