Spring til indhold

For og imod reklamer under sportsbegivenheder 

Debatten om reklamer på tv og andre steder er ikke en ny debat. Debatten er løbende og ind i  mellem mere interessant, end til andre tider. 

Debatten som blev genopfrisket i august 2022, har den drejning at det ikke handler om alle  reklamer, men især om reklamer som relatere til spil.  

Spil og sport bør ikke hænge sammen, er påstanden, som ikke er en ny påstand. Spil og sport  hænger uløseligt sammen, er modargumentet, som heller ikke er et nyt argument. Det sjove ved debatten er at enhver kan gå på https://betting-sider.net/betting-sider-uden-dansk licens/ helt uden nogen siden at havde set en eneste reklame. 

Læs med herunder og bliv klogere på hvad debatten egentlig går ud på og på hvilken betydning  reklamer egentlig har.  

Den danske regering vil af med reklamerne 

Den danske regering har igen diskuteret om hvorvidt der bør være reklamer, eller ej, når der vise  sportsbegivenheder på tv. Debatten er en gammel traver som ind i mellem bliver hevet tilbage i  manegen. Der er for så vidt ikke noget nyt argument og heller ikke ny evidens, for hvorfor der ikke  bør være reklamer under sportsbegivenheder, der vises på tv. 

Bekymringen er stadig at reklamer, og her tænkes der konkret på reklamer der vedrører spil, kan  påvirke svage sjæle til at spille på sport. Samtidig er der et udsagn om at sport og spil, ikke har  noget med hinanden at gøre. 

Når den danske regering vil af med reklamer, der vedrøre spil, når der vises sportsbegivenheder på  tv, handler det altså ikke, på nogen måde, om en ny og interessant debat, men om eg genudsendelse. 

Sport og spil har fulgtes ad siden tidernes morgen 

Online casinoer og sports betting sider, har ikke opfundet spil på sport. Besøg de mest populære  casinoer i Las Vegas og du vil hurtigt indse at spilindustrien er kæmpestor og at den ikke har  opfundet sig selv. Spil og sport opstod på samme tid. Da den første fodboldkamp blev spillet, stod  tilskuerne på sidelinjen og gættede på hvilket hold der mon vandt. Sådan er det bare. Det ligger i  vores natur og det forsvinder ikke, uanset om vi bliver vist en reklame eller ej.  

Online casino og sports betting er en del af kulturen 

Gambling sætter tydelige spor i kulturen, uanset om der er reklamer eller ej. Folk gambler, går på  online casino og besøger sports betting sider, som aldrig før. Spilindustrien er den hurtigst voksende  industri. Ja, den gør opmærksom på sig selv via reklamer, men reklamerne har ikke skabt  populariteten. 

For reklamer under sportsbegivenheder på tv 

Der er faktisk flere gode argumenter for reklamer der relatere til spil, under sportsbegivenheder der  vises i tv, end der er for det modsatte.

• Indholdet er lovligt. Når en spilside har en reklame under en sportsbegivenhed på tv, eller  løbende opdatere odds, er der 100% garanti for at det er en lødig og helt lovlig side. En spil  side som er fake, eller som bare er grumset i kanten, kan ikke få lov at reklamere på  offentligt tv.  

• Risiko for sort marked. Omvendt giver det en meget stor risiko for fake sider og et decideret sort markedet, hvis folk ikke på nem vis bliver gjort opmærksom på de lovlige sider, blandt  andet gennem reklamer på tv under sportsbegivenheder. 

• Reklamerne findes alle vegne i forvejen. At fjerne reklamerne et sted er som at spytte i en  vandpyt. Reklamerne er overalt alligevel, så hvis man ville af med dem, var det en langt  mere omfattende lovgivning der skulle tages fat i. Et totalt forbud mod reklamer for noget  som ikke er ulovligt, lyder umiddelbart temmelig tosset. Men hey, det var jo det der skete  med tobak. Det er ikke ulovligt at ryge, men det er blevet totalt forbudt at reklamere for  tobak og rygning.  

• De gode odds kommer ofte undervejs. Reklamerne giver ofte gode tips undervejs. • Spil og sport. Som nævnt så hænger spil og sport altså sammen. Det har det altid gjort og det  lader sig ikke ændre. Spil kan foregå på to måder. Lovligt, uden skam og skyld, eller  ulovligt, strafbart og med skam og skyld.  

Imod reklamer under sportsbegivenheder på tv 

Argumenterne mod reklamer under sportsbegivenheder på tv, som har noget med spil at gøre, har  ikke ændret sig. Argumenterne er udtryk for bekymring. Bekymringen går på at reklamerne kan  indfange svage sjæle og få dem til at spille. 

• Spil og sport. Argumentet er at spil og sport ikke bør have noget med hinanden at gøre. Når  man ser en sportsbegivenhed i tv, så bør det udelukkende handle om sporten og ikke om  hvilke odds der er på dit og dat. Problemet med dette argument er bare, at uanset om det  

popper op som en reklame, eller ej, så spilles der allerede på selv samme begivenhed. • Ikke alle kan være med. Det her argument er ikke et af de største, men måske det mest reelle  argument. Små spilsider, som ikke har den store omsætning, har ikke mulighed for at købe  reklame på tv og slet ikke under en sportsbegivenhed. De store sider, som i forvejen skovler  penge ind, har et kæmpe budget til reklamer. Hvis dette argument var hoved argumentet,  ville der faktisk være noget om snakken.  

• Spil er syndigt. I bund og grund handler debatten om ny puritanisme. Alt hvad der er sjovt  er syndigt. Du må ikke ryge eller drikke alkohol. Du må ikke spille kort og grine højt.  Faktisk må du kun spise gulerødder og løbe lange ture, når du ikke lige er i motions centret.  Ny puritanisme bliver ikke brugt som argument, men er det stof som også denne debat  udspringer af. Hvad der har udløst denne ny puritanisme er en helt anden artikel, som måske  ikke er helt så gennemsigtig endda.

Rate this post

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *