Debatten om reklamer på tv og andre steder er ikke en ny debat. Debatten er løbende og ind i mellem mere interessant, end til andre tider.
Debatten som blev genopfrisket i august 2022, har den drejning at det ikke handler om alle reklamer, men især om reklamer som relatere til spil.
Spil og sport bør ikke hænge sammen, er påstanden, som ikke er en ny påstand. Spil og sport hænger uløseligt sammen, er modargumentet, som heller ikke er et nyt argument. Det sjove ved debatten er at enhver kan gå på https://betting-sider.net/betting-sider-uden-dansk licens/ helt uden nogen siden at havde set en eneste reklame.
Læs med herunder og bliv klogere på hvad debatten egentlig går ud på og på hvilken betydning reklamer egentlig har.
Gå direkte til afsnittet om:
Den danske regering vil af med reklamerne
Den danske regering har igen diskuteret om hvorvidt der bør være reklamer, eller ej, når der vise sportsbegivenheder på tv. Debatten er en gammel traver som ind i mellem bliver hevet tilbage i manegen. Der er for så vidt ikke noget nyt argument og heller ikke ny evidens, for hvorfor der ikke bør være reklamer under sportsbegivenheder, der vises på tv.
Bekymringen er stadig at reklamer, og her tænkes der konkret på reklamer der vedrører spil, kan påvirke svage sjæle til at spille på sport. Samtidig er der et udsagn om at sport og spil, ikke har noget med hinanden at gøre.
Når den danske regering vil af med reklamer, der vedrøre spil, når der vises sportsbegivenheder på tv, handler det altså ikke, på nogen måde, om en ny og interessant debat, men om eg genudsendelse.
Sport og spil har fulgtes ad siden tidernes morgen
Online casinoer og sports betting sider, har ikke opfundet spil på sport. Besøg de mest populære casinoer i Las Vegas og du vil hurtigt indse at spilindustrien er kæmpestor og at den ikke har opfundet sig selv. Spil og sport opstod på samme tid. Da den første fodboldkamp blev spillet, stod tilskuerne på sidelinjen og gættede på hvilket hold der mon vandt. Sådan er det bare. Det ligger i vores natur og det forsvinder ikke, uanset om vi bliver vist en reklame eller ej.
Online casino og sports betting er en del af kulturen
Gambling sætter tydelige spor i kulturen, uanset om der er reklamer eller ej. Folk gambler, går på online casino og besøger sports betting sider, som aldrig før. Spilindustrien er den hurtigst voksende industri. Ja, den gør opmærksom på sig selv via reklamer, men reklamerne har ikke skabt populariteten.
For reklamer under sportsbegivenheder på tv
Der er faktisk flere gode argumenter for reklamer der relatere til spil, under sportsbegivenheder der vises i tv, end der er for det modsatte.
• Indholdet er lovligt. Når en spilside har en reklame under en sportsbegivenhed på tv, eller løbende opdatere odds, er der 100% garanti for at det er en lødig og helt lovlig side. En spil side som er fake, eller som bare er grumset i kanten, kan ikke få lov at reklamere på offentligt tv.
• Risiko for sort marked. Omvendt giver det en meget stor risiko for fake sider og et decideret sort markedet, hvis folk ikke på nem vis bliver gjort opmærksom på de lovlige sider, blandt andet gennem reklamer på tv under sportsbegivenheder.
• Reklamerne findes alle vegne i forvejen. At fjerne reklamerne et sted er som at spytte i en vandpyt. Reklamerne er overalt alligevel, så hvis man ville af med dem, var det en langt mere omfattende lovgivning der skulle tages fat i. Et totalt forbud mod reklamer for noget som ikke er ulovligt, lyder umiddelbart temmelig tosset. Men hey, det var jo det der skete med tobak. Det er ikke ulovligt at ryge, men det er blevet totalt forbudt at reklamere for tobak og rygning.
• De gode odds kommer ofte undervejs. Reklamerne giver ofte gode tips undervejs. • Spil og sport. Som nævnt så hænger spil og sport altså sammen. Det har det altid gjort og det lader sig ikke ændre. Spil kan foregå på to måder. Lovligt, uden skam og skyld, eller ulovligt, strafbart og med skam og skyld.
Imod reklamer under sportsbegivenheder på tv
Argumenterne mod reklamer under sportsbegivenheder på tv, som har noget med spil at gøre, har ikke ændret sig. Argumenterne er udtryk for bekymring. Bekymringen går på at reklamerne kan indfange svage sjæle og få dem til at spille.
• Spil og sport. Argumentet er at spil og sport ikke bør have noget med hinanden at gøre. Når man ser en sportsbegivenhed i tv, så bør det udelukkende handle om sporten og ikke om hvilke odds der er på dit og dat. Problemet med dette argument er bare, at uanset om det
popper op som en reklame, eller ej, så spilles der allerede på selv samme begivenhed. • Ikke alle kan være med. Det her argument er ikke et af de største, men måske det mest reelle argument. Små spilsider, som ikke har den store omsætning, har ikke mulighed for at købe reklame på tv og slet ikke under en sportsbegivenhed. De store sider, som i forvejen skovler penge ind, har et kæmpe budget til reklamer. Hvis dette argument var hoved argumentet, ville der faktisk være noget om snakken.
• Spil er syndigt. I bund og grund handler debatten om ny puritanisme. Alt hvad der er sjovt er syndigt. Du må ikke ryge eller drikke alkohol. Du må ikke spille kort og grine højt. Faktisk må du kun spise gulerødder og løbe lange ture, når du ikke lige er i motions centret. Ny puritanisme bliver ikke brugt som argument, men er det stof som også denne debat udspringer af. Hvad der har udløst denne ny puritanisme er en helt anden artikel, som måske ikke er helt så gennemsigtig endda.