Tyskland er den største og stærkeste økonomi i Europa og mere end 80 millioner tyskere handler og søger på Google – det kan derfor være en fordel at indtage det tyske marked. Flere virksomheder er også begyndt at se vigtigheden i at have en onlineshop, som ikke kun er forbeholdt hjemmemarkedet, men også markeder i udlandet. Lyder det spændende? Så læs disse 5 tips, som kan hjælpe din hjemmeside på vej til det tyske marked.
- Sørg for at have en tysk sprogversion
For at kunne optimere salget på det tyske marked, ville det være optimalt at kunne vælge sprog på din hjemmeside. Hermed fremstår hjemmesiden ikke kun mere professionel, men det gør det også nemmere for forbrugeren at navigere rundt og finde det, som de leder efter nemmere. Lad os komme med et eksempel: hvis man navigerer rundt på en hjemmeside som kun er svensk, ville man så bruge tid til at finde ud af hvad virksomheden tilbyder? Kunden ville hurtigt browse videre og finde andre hjemmesider, hvor lokalsproget er tilgængeligt. Desuden ville en tysk sprogversion forstærke brugersignalerne, som kan påvirke din placering på Google positivt.
- Ha’ et tysk TLD
Hvis man har et tysk domæne, ville hjemmesiden igen fremstå være professionel. Undersøgelser viser at konverterings evnen stiger med 32% efter der er sket en ændring i TLD. TLD vil sige at domænet ændrer sig når man er på hjemmesiden. Hvis man er på en dansk hjemmeside, vil der stå .dk til sidst. Kunderne vil altså igen bruge mere tid på hjemmesiden hvis domænet bliver ændret til .de når sproget er blevet valgt. Dette styrker både markedsføring og SEO, da flere vil klikke sig ind på hjemmesiden.
- Anskaf et tysk telefonnummer
At have et lokalt nummer ville kunne få kunden til at føle det nemmere at skulle kontakte virksomheden. Det kan virke uoverskueligt at skulle til at komme igennem på en udenlandsk linje – men med et lokalt nummer, kan det gøre kundeoplevelsen mere gnidningsfrit og trygt. Tyskere er i øvrigt også vant til at næsten alt er oversat til tysk i hverdagen, blandt andet Tv-serier og film. Med et tysk telefonnummer vil sandsynligheden for at en kunde ringer være noget større end hvis det var et dansk eller engelsk.
- Få en postboks i Tyskland
Ligesom med telefonnummeret, vil en tysk adresse på hjemmesiden også gøre underværker. Det er et trick til at virke mere lokal og derved skabes der mere tryghed for kunden – det bliver altså mere familiært. Samtidig indikerer det også at din virksomhed er reel og herved skabes der en tillid, som gør at der er større sandsynlighed for at kunden bliver på hjemmesiden og at det ender ud i et salg.
- Sørg for at der er social proof på hjemmesiden
Social proof viser kunder at du er troværdig. Det skabes via forskellige tiltag, blandt andet på sociale medier og word-of-mouth. Hvis du viser på hjemmesiden at du har arbejdet med tyske virksomheder før eller andre virksomheder, som er kendt i Tyskland, viser du hermed at du er vellidt blandt andre kunder eller virksomheder. Når kunder ser noget, de kender, bliver de gerne længere på hjemmesiden og hermed kan hjemmesiden rangere højere på Google – og det er tillidsvækkende for kunder.
Men det er ikke ligetil at komme til at rangere højt på Googles søgninger. Det kræver en del arbejde med SEO og det er ikke noget, som sker på en uge eller 14 dage. Det kan tage op til 18 måneder, sommetider længere tid, så man skal have tålmodighed i hele SEO-processen. Hvis det virker som en tung opgave, kan man få hjælp af et bureau som er ekspert i SEO og har erfaring på det tyske marked – ellers er det bare at springe ud i det.