Gamification, hvilket også til tider kaldes ’spilificering’ på dansk, er det fænomen, når man indarbejder elementer fra spillets verden til ting, der normalt ikke er relateret direkte til spil. Det kan være, når applikationer eller hjemmesider på en måde ”belønner” brugernes adfærd med en score-liste eller point. I denne artikel kigger vi nærmere på, hvorfor denne tendens bliver mere og mere populær ved mindre firmaer.
Fordele ved spilificering
Det er jo ikke kun for sjov skyld, at mange firmaer vælger at gøre brug af gamification. Der er mange fordele, som de kan opnå ved at gøre lige netop dette som for eksempel:
- Kunderne føler sig mere engagerede. Dine brugere vil gerne have en oplevelse i dag, og når du skaber dette for dem, er der større chance for, at de bliver på din side. De føler, at de bliver en del af konceptet.
- Kunderne føler sig mere loyale. Hvis du kan skabe engagement og interaktion, viser du dem, at de betyder noget for dig. Dermed er der også en god chance for, at dine kunder forbliver loyale over for dit brand.
- Kunderne vil gerne dele deres oplevelse. Hvis de føler sig som en del af dit brand og har en positiv oplevelse, vil de gerne dele den med andre og vise, hvor gode de er. Det kan hurtigt gå hen og blive viralt og stimulere mere trafik.
Man kan på den måde sige, at man via forholdsvis nemme midler kan nå ud til mange folk og skabe indflydelse. Det skaber også en direkte forbindelse med kunderne, som er er næsten uvurderlig.
Nutidens trends
Der er især to trends, der har været dominerende den seneste tid. Den første har været en tendens mod Virtual Reality (VR), hvor alle typer spil og tjenester online gerne vil gøre deres oplevelse endnu bedre for folk. Der er dog stadig lang vej endnu, før denne type teknologi vil være tilgængelig for et større publikum.
En anden tendens har været personalisering af oplevelsen. Flere apps og hjemmesider skræddersyer oplevelsen baseret på, hvad brugeren synes om eller ikke synes om. Hvilke vaner de har, og hvad de godt kan lidt at bruge tid på. Det er noget, som generelt set er blevet mødt med stor begejstring.
Gode eksempler
Duolingo er typisk et af de eksempler, der bliver nævnt, når man snakker om et godt eksempel på spilificering. Her bliver det næsten som et spil, når du skal lære et sprog, og du kan glædeligt dele dine fremskridt med venner, men også andre, der forsøger at lære det samme sprog som dig selv. Et andet fremragende eksempel på dette er casinoer såsom http://mariacasino.dk/casino, hvor de ofte giver en et incitament til at blive på siden som for eksempel payback, hvor man får 10 procent af sine tabte indsatser i ugens løb tilbage.
Der er et stort antal eksempler derude, som er med til at bekræfte, at det er nok ikke er det sidste, vi har set til gamification. Tværtimod er der kun grund til at tro, at fænomenet vil vokse stødt i fremtiden.