
Miljøet er i mere fokus for tiden
end nogen sinde før. Internettet tillader os at kommunikere med hinanden på en
måde, hvor budskaber spredes med lynets hastighed. Det er altså både på godt og
ondt, hvorfor det er helt naturligt at miljøforurenings-problemet også
diskuteres grundigt på de sociale medier. Det er med til at skabe opmærksomhed
på problemet, hvilket giver et politisk såvel som menneskeligt pres, der gerne
skulle skubbe os alle sammen mod en mere skånsom tilstedeværelse på kloden.
Af selvsamme grund er el-bilen blevet opfundet. Den er ikke blev opfundet fordi
den er hurtigere eller billigere at producere end brændstofs motoren – nej
tværtimod. Den er dyr at producere, og er ikke hurtigere end en benzin eller
dieselmotor. Men den forurener ikke, hvilket er hele essensen bag el-bilens
eksistens. Spørgsmålet er så, om el-bilen er kommet for at blive? Eller finder
vi et helt andet alternativ? Det er svært at spå, men umiddelbart ser udsigten
ud til, at el-bilen stille og roligt indtager markedet. Tesla er klare
markedsledere med deres designmæssige flotte biler, der skåner miljøet. Men de
er dyre, og det er der problemet ligger!
Hvorfor er elektriske biler dyrere end normale?
Elektriske biler er generelt en del
dyrere end den normale bil. Det er de fordi det stadigvæk er en forholdsvis ny
teknologi, og der er investeret mange kroner og øre i, at udvikle netop denne
teknologi. De traditionelle virksomheder som VW, Kia, Audi mv. bruger rigtig
mange penge på at udvide deres produkter med helt nye redskaber og teknologier,
ikke at nævne alle de penge som de bruger i forskning. Derfor er prisen helt
naturligt meget høj, i forhold til den almindelige bil, som har været på
markedet i mange årtier. I løbet af disse årtier, har de store virksomheder
opbygget en del knowhow, og har kunnet skubbe produktionsomkostningerne ned. Af
den grund forventes el-bil priserne selvfølgelig også at falde i fremtiden, når
det bliver mere almindeligt at køre i el-bil.
Udleder en el-bil overhovedet ikke CO2?
Kort sagt – ja. Men det er dog ikke så simpelt alligevel. Selve bilen udleder slet ikke noget CO2 når den kører på vejene, men det betyder ikke at der ingen CO2 udslip er forbundet med at købe en el-bil. For der bruges meget energi i forbindelse med produktionen af en el-bil. Faktisk er den eneste virksomhed, som udleder tæt på ingen CO2 ved produktionen af en el-bil kun TeslaMotors. De henter deres energi fra solceller og andre miljøvenlige ressourcer, hvorfor de udleder meget lidt CO2. Andre fabrikanter som f.eks. VW udleder faktisk mere CO2 ved at producere en el-bil, end en normal bil!
Overvejer du at skifte til el?
Hvis du går med tankerne om at
skifte din gamle bil ud med en el-bil, så er det vigtigt at man undersøger hvad
det ville tilbagesætte en økonomisk. De er nemlig meget dyre, men koster heller
ikke så meget at køre rundt i. Markedspriserne på elbiler er svære at
gennemskue, hvis man køber en brugt. Derfor er det vigtigt at man får en
objektiv bilvurdering, hvis man mener at prisen
på den bil man har interesse for, er urealistisk.
Det er også vigtigt at man ikke kan ’tanke’ bilen over det hele, som man jo kan
med en traditionel bil. Man skal altså ikke have en el-bil, hvis man kører
landet tyndt ugentligt.