20 gratis måder at få det bedre, når du har det dårligt

20 billige måder at få det bedre, når du har det dårligt

 

20 gratis måder at få det bedre, når du har det dårligt

 

Jeg kender utroligt mange med meget skiftende humør. I flere måneder så kan de være glade og have det super godt, og pludseligt, så rammer de en periode, hvor de har det dårligt, bliver frustrerede og ulykkelige af en eller anden årsag. Når dette sker, så er de mindre produktive, og ender med at spilde en hel masse tid, hvor de ikke får lavet noget som giver værdi.

Når man er i sådan et stadie, så er man ikke særligt tilfreds med sig selv. Jeg har selv prøvet det, og man føler at man skal tage en maske på, når man er sammen med folk omkring en. Man sover ofte mere, og bliver som regel også mere syg. Og flere forsøger at opnå glæde ved at shoppe mere på nettet, for at få en midlertidig lykkefølelse også.

Der er flere ting som man kan gøre, for at komme ud af dette stadie, og ingen af dem involvere at bruge penge for at få det bedre når du har det dårligt. Disse råd kan ofte hjælpe, men det kan stadig tage et par dage for at få det bedre, men så er man også tilbage til sit normale gode humør.

 

Husk lige på at jeg ikke er en doktor eller terapeut, men jeg har fundet nogle råd som kan hjælpe dig til at få det bedre når du har det dårligt. 

 

1. Tag en gåtur udenfor

Kom væk fra hvad du laver lige nu, tag noget passende beklædning på, og gå en tur i området. Få noget sol på din hud. Ved blot at bevæge dig rundt, og få noget D vitamin fra solen, ændre miljøet du er i en smule, tillade at solen at påvirke dine Serotonin niveauer i kroppen, og vil derfor naturligt løfte dit humør. Især hvis du har brugt en masse tid indenfor på det sidste. Jeg har en route på cirka 2 kilometer, som jeg personligt vælger at gå. Det tager mig 15-20 minutter afhængig af min hastighed, og jeg opnår nærmest altid at få det bedre når jeg har det dårligt.

 

2. Besøg et naturområde

Du kan let gøre dette, og så få det til at passe ind med din gåtur udenfor. Hvis du ikke kan gøre dette, så kør til en park i nærheden og gå en tur i den park. Bare gå rundt i et naturligt miljø i et stykke tid, hvilket giver dig alle fordelene ved en normal gåtur, plus der er nogle ekstra fordele ved at gå i et naturligt miljø. Der er en masse data og beviser for at en gåtur i skoven giver nogle gode mentale fordele. Jeg ved af personlige erfaringer, at en god gåtur i skoven nærmest også altid kan gøre at jeg vil få det bedre end inden jeg kom afsted.

 

3. Få noget let motion – alt som du nyder at gøre, og som får dit hjerte til at pumpe, og din vejrtrækning til at stige

 

Dette er en anden måde, som du kan kombinere med din gåtur, hvis du har lyst. Bare sæt tempoet op på din gåtur, indtil at du er nød til at trække vejret dybere, og hvor din puls stiger og du måske begynder at svede en smule. Hvis der er en anden form for motion, som du fortrækker, måske squats eller armbøjninger, så kan dette også være rigtig fint. Målet er bare at få din krop til at udløse en omgang endorfiner, og dette føles virkelig godt.

 

4. Ring til en ven eller et familiemedlem og prøv at have en rigtig samtale.

 

Ikke bare nøjes med at send en sms eller kommenter deres billede på de sociale medier. Ring til personen og hav en rigtig samtale med dem. Sig at du bare har lyst til at snakke eller måske bare sig at du gerne vil høre mere om noget som de har fortalt tidligere. Du kan også bare spørge dem hvordan det går, og så er samtalen i gang. Lyt og stil spørgsmål. Når du er færdig med samtalen, så vil du have det meget bedre med dig selv, og generelt bare have det meget bedre med alt omkring dig.

 

5.  Inviter en ven over, for at lave noget hjemme ved dig.

 

Det betyder ikke rigtigt noget hvad i skal lave. Det er bare en mulighed for ta lave noget ansigt til ansigt med en anden. Inviter en ven over til en simpel middag eller til at lave noget i hjemmet som du mangler at få lavet. Uanset hvad du laver, så handler det hele om at gøre det med en anden. At lave noget socialt med en anden vil virkeligt løfte dit humør og du vil få det bedre af det, især hvis du har det dårligt inden.

 


Sponseret

 

6. Ændrer et par ting i dine daglige rutiner.

 

I stedet for at lytte til den samme radiokanal i bilen, så lyt til noget andet. Prøv at få noget usædvanligt til frokost. I stedet for at se fjernsyn om aftenen, så brug din fritid på noget andet. Lav noget anderledes til aftensmad. Bare ændre nogle ting i din hverdag som du normalt altid gør, og se hvordan det føles.

 

7. Hvis du har et kæledyr, så hyg med dit kæledyr.

 

Hav noget kvalitetstid med dit kæledyr. opmuntrer din hund til at komme op ved siden af dig og få en lur, mens du kæler for det. Gør det samme med din kat. Hvis du har et andet slags kæledyr, så brug noget tid med det. Bare det at tage dig af dit kæledyr og skab en ’’forbindelse’’ til det, giver en masse positive kemikalier inden i mennesker.

 

8. Fokuser på dine ’’3 store ting’’ og lad være med at bekymre dig om resten.

 

Identificer de 3 store ting, som du gerne vil opnå i dag, og lad være med at bekymre dig om andre ting. Bare fokuser på at få disse ting gjort, og derefter kan du se dagen som en stor succes. Derefter kan du fylde resten af dagen med hvad der nu kommer dig på sinde, velvidende at du har fået styr på de 3 vigtigste ting den dag.

 

9. Lav en meningsfyldt meditation og gentag den hver dag.

 

Dette er en af de ting som måske hjælper, bare ved at du gør det, men det rigtige udbytte kommer hvis du gør det til en del af din daglige rutine. Bare brug 5 eller 10 minutter på et behageligt sted, med dine øjne lukkede, og fokusere på din vejrtrækning. Når du mærker at din koncentration begynder at forsvinde, så fokuser den på din vejrtrækning. Det er alt. Over tid, så vil du finde ud af at det giver dig en hel masse ro, men det er ikke noget som sker natten over.

 

10. Spis noget frugt og nogle grøntsager

 

Det er så let i denne moderne verden, at komme ind i en rutine hver dag, hvor man spiser forarbejdet mad, som ikke indeholder særligt meget frugt og grønt overhoved. At forsøge at inkludere frugt og grøntsager i din kost, kan virkeligt hjælpe dig med at få balance i dit madindtag, og give dig en følelse af at du vil få det bedre og i mere naturlig balance.

 

11. Skriv et par sider i en dagbog med hvad du har i tankerne

 

Dette er en ting som jeg har oplevet virkeligt kan skabe værdi i mit eget liv. Du sætter dig bare om morgenen med din dagbog og forsøger at udfylde et par sider med dine tanker. Bare skriv hvad du har på hjerte. Du kan også bare sætte en timer på, og vælge at skrive i 5 eller 10 minutter. Hvad der nu end får dig tvunget til at skrive hvad du lige har på hjerte og går og tænker på. Og mens du skriver tankerne ned i hånden, så er du også nød til at tænke over dem en ekstra gang, og derfor vil du også drage nogle dybere konklusioner end du ellers ville have gjort. Igen, så er dette noget du skal gøre på daglig basis.

 

12. Lav en liste med 5 ting som du er taknemmelige for, og gør det hver dag.

 

Dette er en anden tilgang, som bliver bedre og bedre hvis du gør det hver eneste dag. Du skal blot lave en kort liste med 5 ting som du er taknemmelig for. Det kan være små ting, som duften af frist brygget kaffe, eller at mærke varmen fra solen på din hud, eller det kan være store ting, såsom din store kærlighed. Bare tænk på 5 ting som har gjort dit liv bedre og skriv dem ned. Gør det så igen i morgen. Og den næste dag. Og dagen efter den.

 

13. Få en god nats søvn – ikke for lidt, og ikke for meget.

 

Mange danskere sover for lidt, og får kun 5 timers søvn eller endnu mindre. Andre sover for meget, og får 10 eller 12 timers søvn hver nat. For at opnå den bedste længde på din nattesøvn, så ligger det mellem 7 og 9 timers søvn pr. nat på et ret sundt niveau. Begynd at gå efter dette hver nat. Hvis du sover langt mere end dette, så begynd at bruge alarmer for at vække dig tidligere. Hvis du sover mindre end dette, så stop med at sætte din alarm og start med at gå i seng tidligere.

 

14. Se din ynglings film eller genlæs din ynglings bog.

 

Ved ag gense din ynglings film eller genlæs din ynglings bog, så ved du allerede inden du starter, at du kan lide disse, og derfor vil det løfte dit humør når du har det dårligt og på den måde vil du allerede inden du starter blive i godt humør. Udforsk de historier som du kender igen og lad dem skabe den samme glæde som de gjorde første gang.

 

15. Bliv frivillig.

 

Selvom man som frivillig skal hjælpe andre, så medfølger der også en stor fordel, som man selv får noget ud af. Man får det ret godt med sig selv også. Det handler ikke så meget om stolthed, men mere omkring at du virkeligt gør noget for at gøre verden til et bedre sted at være.

 

16. Hjælp nogen i dit liv, som du ved kan bruge en hjælpende hånd lige nu.

 

Du kan bruge den samme tilgang som ved at blive frivillig, men i stedet for så hjælp en person i dit eget liv. Hvem i dit liv kunne godt bruge en hjælpende hånd? Har du en ældre i familien, som har svært ved at få nogle ting gjort færdig? Måske har du en anden ven som har det dårligt, og måske endda endnu dårligere end dig selv. Måske du kender et par nybagte forældre som er ved at brænde lyset i begge ender? Uanset hvad og hvem det handler om, så giv personerne den hjælp som de har behov for. Hjælp en ældre i familien med at nogle daglige pligter. Besøg en ensom ven. Hjælp en ny forældre ved at løbe nogle ærinder for dem, eller se efter deres barn i et stykke tid. Du gør en oprigtig forskel og det føles ret godt.

17. Tag en pause fra de sociale medier.

 

De sociale medier er ofte fyldt med folk som fremviser alle de positive sider af deres liv, blandet med en masse negative politiske indslag. Ingen af delene er særligt godt for din personlige lykke. Så tag en pause derfra. Log ud af de sociale medier, slet dine apps og stop med at hold øje med dem i et stykke tid. Du finder måske ud a at du godt kan leve uden, og måske endda vil du få det bedre efter en god pause fra alle opdateringerne på de sociale medier.

 


Sponseret

 

18. Tag et langt varmt bad, derefter børst dine tænker og sæt dit hår, og tag deodorant på.

 

Nogle gange så vil processen ved bare at gøre dig selv ren og præsentabel, tage nyt tøj på og lignende, give dig en god følelse omkring dig selv. Et bad og en smule hygiejne kan virkeligt bidrage til et godt humør for de fleste.

 

19. Gør rent i dit hjem.

 

Vælg et værelse i dit hjem som er specielt rodet, og gør dig lidt anstrengelser ved at gøre det rent. Ryd rodet op, støvsug gulvet, tør overflader af over alt. Du har vist forstået pointen. Dit mål bør være at få rummene til at føles friske og levende, i stedet for tørre og kedelige. Dette simple råd, kan virkeligt forbedre følelsen af at være hjemme, og dette er især med til at du kan få det bedre, hvis du altså har det dårligt, eller endda selvom du har det godt i forvejen.

 

20. Hvis du er i et forhold, så hold om din partner i et stykke tid.

 

Bare tag din partners hånd og hold den i et stykke tid, eller hold dine arme omkring din partner. Bare vær tæt på din partner, på hvilken som helst mulig måde som nu virker bedst for dig og din partner. Denne type tæthed giver en masse psykologiske og fysiske effekter, som kan gå rigtigt langt for at løfte dit humør.

Disse strategier giver en masse forskellige taktikker som kan hjælpe dig med at komme ud af din triste fase, når du har det dårligt og sørge for at du kan få det bedre. De er ikke fejlsikre, og virker helt sikkert ikke for alle, men de har en god effekt på de fleste som prøver dem.

 

Igen, som jeg skrev tidligere i artiklen, så er jeg ikke en doktor eller terapeut. Men disse metoder virker personligt godt for mig og mange andre. Hvis du ofte har det dårligt, så bør du tage fat i en læge.

 

Held og lykke med at få det bedre, hvis du har det dårligt

 

Relaterede artikler:

5 økonomiske nytårsforsæt

Kom ud af gæld-10 tankegange du skal ændre idag

Hvordan sparer man penge? 80 måder at spare penge på

 

stabilokonomi Forfatter