Det behøver ikke koster alverden at få nye kunders opmærksomhed!
Der er meget at se til, når man har taget springet ud i iværksætteri og skal få éns selvstændige virksomhed til at gro og trives! Regnskaber, kommunikationsstrategier og webdesign kan være en stor udfordring, når man nu engang har sigtet mod at blive ekspert på éns primære ydelse og produkt. Men det er livsvigtigt for din virksomhed lige fra starten af at kommunikere og brande sig selv klart.
Du må således tillære dig selv tricks inden for branding, kommunikation og udformningen af diverse PR-materialer, så du får nye kunders opmærksomhed. I denne artikel giver vi en håndfuld tricks til hvordan du kan skrue op for PR-faktoren og lande nye kunder til din startup.
Lækkert layout – læg en lige linje i det visuelle
Du har mange udgifter, når du skal starte en ny virksomhed op – og professionelt grafisk design såvel som specialdesignede websites og webshops koster! Men giv nu alligevel et ordentligt beløb til disse poster og betal for en flot hjemmeside – bl.a. kan man selv klare det igennem wordpress, der har et væld af moderne og stilfulde hjemmeside-skabeloner med tilhørende plugin moduler.
Du bør med fordel uddanne dig selv lidt i layout og billedredigering – og bare rolig, du behøver skam ikke betale for Photoshop eller dertilhørende ekspert kurser.
Der findes mange gratis hjemmesider, f.eks. Canva, hvor du ved hjælp af skabeloner på alt fra nyhedsbreve, flyers og social media posts kan skabe dit helt eget udtryk.
Vælg altid en specifik font, genkommende layout- og tekstelementer såvel som et bestemt filter til billeder – så har du en rød tråd i dit visuelle udtryk.
Giv en gave, der bliver ved med at give
Udnyt denne æstetiske viden og invester i reklamegaver, som du kan give til kunder og bruge som handouts til messer og andre begivenheder, hvor du laver outreach til potentielle kunder. Kuglepenne med dit logo på er med til at skabe et professionelt image og du kan altid finde en kuglepen med design lige efter din smag – du kan finde inspiration her.
Det smarte ved at give gaver til potentielt interesserede og mulige kunder er at en reklamegave virker på to effektive måder. For det første føler modtageren at de også skal give noget tilbage, hvilket i en outreach situation vil være, at denne faktisk stopper op og lytter på, hvad du vil sige.
For det andet giver en lækker reklamegave såsom kuglepenne med dit logo fortsat reklame og leder fokus din vej: Modtageren vil muligvis bruge sin kuglepen i det daglige, hvilket bringer viden om din startup ud i fordelagtige netværk. Desto vigtigere er det at du vælger logo og evt. slogan samt ikke mindst designet med omhu – en kuglepen skal være lækker at bruge, ellers havner den i skuffen. I forhold til skriftfont, slogan og andre æstetiske valg, så spørg dig selv (og æstetikere i din nærhed!) – hvornår lægger du selv mærke til en reklamegave? Skal sloganet og logoet være sjovt, finurligt eller tjekket? Læs mere her, research på forskellige designs af kuglepenne og dan dig et indtryk af de fordelagtige priser på logoprint.