Det er ikke altid lige nemt at være leder i en virksomhed, du er nemlig del af et hektisk miljø der til tider kan virke stressede, og det er ikke altid lige nemt at begå sig korrekt i et stresset miljø som leder, der kan ske fejl for os alle. Jeg har lavet en liste over nogle gode råd til hvordan du bliver en bedre leder der kan bidrage med en større værdiskabelse end før.
Stil dine opgaver så dine medarbejdere kan vokse
Som leder er det vigtigt at kunne skelne mellem driftsopgaver, specialist faglige opgaver og ledelsesopgaver, da det vil hjælpe dig med at spare meget tid når du skal stille opgaver til dine ansatte. Samtidig er det vigtigt at du stiller åbne opgaver, til dine ansatte så de selv kan benytte deres kreativitet og individuelle evner til at håndtere opgaven bedst, du vil ofte kunne blive overrasket over det resultat dine medarbejdere kan producere når de får frie tøjler.
Selvom du bør stille åbne opgaver, bør du stadig forklare formålet med opgaven og hvilket slutresultat du forventer af medarbejderen. At medarbejderen forstår formålet med opgaven, hjælper til at medarbejderen forstår sin rolle i projektet og derved bliver mere tilbøjelig til at give den en ekstra skalle, da der ikke er en uvished omkring projektet og medarbejderens plads heri. Som leder er det vigtigt du sørger for at medarbejderen har de ressourcer, de har brug for, til rådighed. Medarbejdere der ikke har de korrekte ressourcer til rådighed, eller nok ressourcer kan ofte blive stressede eller irriteret. Derfor kan du med fordel bruge et planlægningsværktøj så alle ressourcer bliver brugt mest effektivt.
Vær en dynamisk leder
Din ledelsesstil bør altid være dynamisk, du kan ikke reagere på samme måde i alle situationer, og du bør tilpasse din ledelsesstil til den enkelte opgave, dette kaldes situationsbestem ledelse. Udover tilpasning af din ledelsesstil til den enkelte opgave, bør dine medarbejdere også være informeret om ressourcefordelingen i forhold til deres daglige opgaver. Hvis dine medarbejdere har helt styr på prioriteten af de forskellige opgaver, vil du opleve at dine medarbejdere sagtens kan klare dit fravær i korte periode, vi kan jo alle sammen gå hen og blive syge.
Som leder er det vigtigt at kontrollere dine medarbejdere, men der er kæmpe forskel på hvordan og hvor meget du gør det. Du kan sagtens kontrollere en medarbejder, ved at spørge hvordan vedkommende har tænkt sig at løse opgaven, så virker det hverken som en hård kontrol fra din side og medarbejderen ser det ofte som en interesse i deres opgaveløsning. Det er sjældent det er en god idé at tage enkelte opgaver ud og tjekke resultatet efter medarbejderen laver opgaven, da det virker som en hård og kontant kontrol af deres arbejde. Udfør kontrol på en måde så du stadig viser du har tiltro til medarbejderen til at løse opgaven på egen hånd.
Afslutning
Der er selvfølgelig meget mere til at være en god leder, dette indlæg har handlet mest om hvordan du stiller opgaver og din ledelse omkring medarbejdernes løsning af disse opgaver. Det er en rigtig god idé at tage en lederuddannelse, så du ikke kun er en god leder, men også har et bevis herpå. Det kan være svært at overskue betalingen af efter uddannelse uden en stor opsparing og du kan på Fair-laan.dk, se en oversigt over de billigste låne muligheder til at få råd til en lederuddannelse.